Čteme genetickou metodou
S genetickou metodu čtení máme mnohaleté zkušenosti. Její podstatou je, že se děti neučí číst po slabikách, ale po písmenech, a již od svých prvních školních dní začínají číst i zapisovat jednoduchá slova.
Výhody hůlkového písma
- písmena se snadněji rozlišují – děti nezaměňují A-E, B-D
- písmena si děti snadněji pamatují (zpravidla třetina nastupujících prvňáčků již zná více než polovinu písmen, někteří poznají všechna)
- děti mohou a chtějí písmena zapisovat, tím od počátku cvičí svoji jemnou motoriku a současně významně posilují čtení
- děti jsou od počátku vedeny ke čtení s porozuměním (odpadá fáze čtení bezvýznamových slabik „ma, se, pu,…“)
Proč čteme GENETICKOU METODOU?
Genetická metoda se nám při výuce čtení osvědčuje z těchto důvodů:
- dětem je hůlkové písmo blízké, mají o něj zájem již v předškolním období (většina dětí se již u zápisu umí hůlkovým písmem podepsat),
- děti, které se „samy“ naučily číst v předškolním období, čtou po písmenech nikoli po slabikách,
- děti očekávají od vstupu do školy, že se naučí číst, to je pro děti velká motivace, při slabičné metodě však zájem o čtení u dětí upadá (vlivem již zmiňované fáze „ma, se, pu…“),
- děti čtou již od počátku s porozuměním (již v polovině září čtou a zapisují jednoduchá slova LES, MÁMA),
- přechod na čtení malými písmeny probíhá velmi rychle a snadno, a to během 1 – 2 týdnů.
Zápisem hůlkových písmen děti cvičí od počátku svoji jemnou motoriku, mají tak dostatek času na nácvik psacích prvků písmen, osvojování psacího písma probíhá sice později, ale velmi rychle a snadno.